تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام )

ساخت وبلاگ

تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام )

با توجه به این مطلب که مصرف مشروبات الکلی در جامعه اسلامی ایران گسترش و رواج پیدا کرده است و دشمنان قصد دارند با ترویج فساد و فحشاء قُبح اعمال غیراسلامی را از بین ببرند و با بی هویت کردن جوانان و دور کردن آنان از اسلام و قرآن سعی دارند تا پایبندی آنها را نسبت به ارزشهای دینی و فرهنگ ناب اسلامی سست کنند، تصمیم گرفتیم تا با کمک جمعی از دوستان مطالب مختصر و کوتاهی را در خصوص تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام ) مورد بررسی قرار دهیم.

حُرمت شرابخواری از نظر قرآن کریم:

یکی از مُحرَّمات قطعی در اسلام نوشیدن شراب است. رسول خدا ( صلَّی الله علیه و آله و سلم ) پس از زدودن شرک از دلهای اعراب ، نشر احکام را که از جمله آنها تحریم شُربِ خَمر بود آغاز کرد .خداوند متعال تحریم شراب را تدریجاً اعلام نمودند.

تقدیم به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فداء

تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام )

با توجه به این مطلب که مصرف مشروبات الکلی در جامعه اسلامی ایران گسترش و رواج پیدا کرده است و دشمنان قصد دارند با ترویج فساد و فحشاء قُبح اعمال غیراسلامی را از بین ببرند و با بی هویت کردن جوانان و دور کردن آنان از اسلام و قرآن سعی دارند تا پایبندی آنها را نسبت به ارزشهای دینی و فرهنگ ناب اسلامی سست کنند، تصمیم گرفتیم تا با کمک جمعی از دوستان مطالب مختصر و کوتاهی را در خصوص تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام ) مورد بررسی قرار دهیم.

حُرمت شرابخواری از نظر قرآن کریم:

یکی از مُحرَّمات قطعی در اسلام نوشیدن شراب است. رسول خدا ( صلَّی الله علیه و آله و سلم ) پس از زدودن شرک از دلهای اعراب ، نشر احکام را که از جمله آنها تحریم شُربِ خَمر بود آغاز کرد .خداوند متعال تحریم شراب را تدریجاً اعلام نمودند.

ابتدا در مکه: آیه 33 سوره مبارکه اعراف میفرماید: بگو پروردگارم فقط کارهای زشت را چه آشکارش باشد و چه پنهانش و تجاوز و تعدی ناحق را و اینکه چیزی را که خدا بر حقانیت آن دلیلی نازل نکرده شریک او قرار دهید و اینکه اُموری را که از روی نادانی، به خدا نسبت میدهید، حرام کرده است.

پس از این آیه در مدینه منوره: آیه 43 سوره مبارکه نساء: ای اهل ایمان، در حالیکه مست هستید، به نماز نزدیک نشوید.

و حرمت آن برای نمازگزاران بیان گردید.

و سرانجام در آیه 219 بقره شرابخواری صریحاً گناه ( اثم ) معرفی شد.به انضمام آیه 33 سوره مبارکه اعراف که به طور کلی همه نوع اِثم و گناه را حرام اعلام نموده و حرمت آن را آشکارا اعلام نمود.

در نهایت در سوره مبارکه مائده آیه 90 و 91 فرمود: ای اهل ایمان جز این نیست، که همه مایعات مست کننده و قمار و بتهائی که برای پرستش نصب شده و پاره چوبهائی که بر آن تفأل زده میشود، پلید و از کاهای شیطان است، از آنها دوری کنید تا پیروز و رستگار شوید. مسلماً شیطان میخواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه اندازد وشما را از یاد خدا و نماز بازدارد.

در این آیه چند اصل مورد تأکید قرار گرفته است:

1. کلمه ( اِنَّما ) برای تأکید و حصر در اول آیه ذکر شده است.

2. شراب را با بت پرستی در کنار هم همراه ساخته و آن را پلید دانسته است.

3. مِیخواری و قماربازی را از کارهای شیطان شمرده است.

4. امر صریح به دوری کردن ازآنها نموده و در دوری کردن از آنها را مایه امید و رستگاری قرار داده است.

5. مَفسده آن را بیان کرده است. ( دشمنی و عداوت ، غفلت از یاد پروردگار متعال ، دوری از نماز و ذکر خداوند )

حرمت شرابخواری از منظر پیامبر اکرم ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) و امامان معصوم ( علیهم السَّلام ):

حضرت محمد ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) در مورد شراب ده نفر را لعنت فرمود : زارع ، نگهدار ، گیرنده آب انگور، خورنده، ساقی، آورنده، گیرنده، فروشنده، خریدار، سود برنده.

یعنی هرکس به هرنحوی در شرابخواری نقش داشته باشد مورد لعن پیامبر ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) است.

هرکس شراب بنوشد ، نمازش تا چهل روز مورد قبول نیست.

اگر فرد شراب خوار سخنی گفت او را تصدیق نکنید ، اگر از دخترتان خواستگاری کرد او را رد کنید ، اگر بیمار شد به عیادتش نروید و اگر مُرد در تشییع و تدفین او حاضر نشوید. به او اعتماد نکنید و امانتی به او نسپارید.

تمام بدیها در خانه ای جمع شده اند و شراب خواری کلید آن خانه است .

شراب و ایمان در یک جا جمع نمیشود.

کسی که به اختیار خود بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب بنوشند ، ملعون است.

هر ماده مست کننده حرام است.

راوی گوید پرسیدم به هر مقدار که باشد حرام است ؟

رسول اکرم ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) فرمودند : بله. نوشیدن یک جرعه از آن هم حرام است.

امام باقر (علیه السَّلام ): خُمر، یعنی هر چه سِکرآور و مست کننده باشد، و هرچه زیادش مست کننده باشد نوشیدن مقدار اندکی از آن هم حرام است.

امام صادق (علیه السَّلام ): خداوند شراب خواری را حرام فرمود، چون فسادانگیز است. کسی که دائماً شراب مینوشد، حالت ارتعاش و اضطراب دارد. از قلبش نور هدایت و ایمان می رود و مستی و بی عقلی او را به ارتکاب اعمال حرام وادار میکند .

امام صادق (علیه السَّلام ): با شرابخوار همنشین نشوید ودر مجلس ایشان شرکت نکنید. به درستی که لعنت الهی چون نازل شود به تمام مجلسیان میرسد.

امام علی (علیه السَّلام ): خداوند نیاشامیدن شراب را برای محفوظ ماندن عقل از فساد و تباهی واجب کرده است.

شرابخواری از گناهان کبیره شمرده میشود و در اَدیان گذشته نیز نوشیدن آن حرام شمرده میشده است.

هیچ یک از فقهای شیعه و سنی نوشیدن شراب را حلال نمیدانند و خرید و فروش و هدیه کردن آن را حرام میدانند. هرچند خریدار نوشیدن آن را حلال بداند. در احکام اسلامی برای شرابخوار حد شرعی در نظر گرفته شده است.

پیامدهای شرابخواری:

فساد عقل، زیانهای معنوی، زیانهای جسمی، اثر در نسل.

فساد عقل : جنون و دیوانگی، پریشانی، اختلالات روانی. تاثیر آن بر روی مغز در حدّی است که سلولهای مغز را از کار می اندازد و با لخته شدن خون موجب سکته میشود و فرد مست پس از مصرف الکل دست به ارتکاب هر جنایتی میزند.

زیان و ضرر معنوی: با توجه به آیات شریف قرآن به واسطه دوری از خداوند متعال اثرات نامطلوب روی روح و روان میگذارد.

زیان های جسمی: در کلیه اعضای بدن اعم از معده، روده، اعصاب، کبد، کلیه، قلب، دستگاه تنفسی و گردش خون تأثیر نامطلوبی میگذارد.

اثر در نسل: تأثیر سوء الکل تا سه نسل به طور حتم باقی است.

منابع :

تفسیرالمیزان ج 2 ص 202، 203. ج 6 ، ص 123،127 .

بحارالانوار ج 79 باب 86،88 . ج76 ص 127 حدیث 7.

وسائل الشّیعه ج 17، ص 299

تفسیر جامع ص 325

اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری ص 239 سؤال 1089

الحدیث ج 2 ص 159

(میثاق القرآن)...
ما را در سایت (میثاق القرآن) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0almisaqf بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 6 آبان 1395 ساعت: 16:14